AZ IRÁNI MAKHMALBAF FILMJE

Hamarosan Magyarországon is bemutatják Mohsen Makhmalbaf legújabb filmjét – a ”The Gardener”-t („A kertész”-t), amelyben az alkotók arra a kérdésre keresik választ: milyen szerepe van a különféle vallásoknak a mai társadalmakban, és az emberek hétköznapi életében.

 

„– Sok fiatal gondolja azt, hogy a vallási előírások tönkretették a Közel-Keletet. Ezért én inkább a saját nézőpontomból akartam megmutatni, hogy miért is olyan fontos sokak számára a hit és milyen is annak a békés oldala” – vallja Mohsen Makhmalbaf iráni filmrendező.

A filmrendező

A dokumentumfilm-készítés morális cselekvésének szabadságát választó Makhmalbaf virtuális utazásra hívja a nézőközönségét, melynek során megismerjük az egyházak valódi működését, és a vallások közötti egység lehetőségét.
A filmnek három főszereplője van: az apa, a fia és a Pápua Új-Guineai Eona, aki kertészként dolgozik, ám a Bahá’í kertekből elvezet bennünket a mélyebb gondolatokkal és szellemi megértéssel teli spirituális világba.
Az apa felteszi a sokakat érdeklő, igazi kérdést: hogy „- Irán vajon akkor is tovább folytatná-e a nukleáris fegyverkezést, ha minden iráni elfogadna egy békés vallást?”
Megosztja ötletét a fiával – akinek gondolkodása szögesen ellentétes apjáéval, ugyanis véleménye szerint „minden vallás csak romlást és pusztulást hoz.”
Különböző elképzelésük nyomán elindulva saját kutatásba kezdenek és így két iráni generáció szemszögén keresztül ismerhető meg a történet.

„– Régen láttam ilyen érdekes filmet – mondja az egyik néző. – Jól tükrözi a rendező megértésre való törekvését, és új megközelítésben látjuk a vallás témáját is”

Filmjein keresztül Makhmalbaf mindig világos üzeneteket tár a nézői elé, úgy mint az erőszak, rasszizmus, szabadság, egység és jólét. Alkotásai azonban őt és a családját is a kormányuk céltáblájává tették. 2005-ben úgy döntött elhagyja hazáját Iránt. A „The Gardener” egy újabb ürügyet adott az iráni kormány kezébe, hogy megmutassa ellenségességét.

A film készítése miatt Mohsen Makhmalbaf és fia, Maysam Makhmalbaf, Izraelbe utazott.  Ott tartózkodásuk alatt nagyrészt Haifában a Bahá’í Világközpont készítették felvételeiket, de ez alatt az idő alatt fia Jeruzsálembe is ellátogatott. Az izraeli határ átlépésének ténye már önmagában elég volt ahhoz, hogyha visszakívánnának térni hazájukban, 5 év fegyház büntetéssel találnák szembe magukat, mivel az irániaknak nem megengedett Izraelbe utazniuk.

Másrészről nem szabad megfeledkezni arról a tényről sem, hogy a film készítői azért utaztak Izraelbe, hogy lehetőségük legyen a Bahá’í hitet és annak tanításait megismerni, ami saját hazájukban lehetetlen vállalkozás lett volna, mivel Iránban a hit követői a kormány üldözésének vannak kitéve.

Mindezek ellenére a The Gardener meghívást kapott a nemrégiben megrendezett Jeruzsálemi Filmfesztiválra is, ahol nagy érdeklődéssel fogadták az alkotását.

„– Csodálatos visszajelezést kaptunk.” – nyilatkozta Makhmalbaf a PR Heraldnak. „– Háromszor vetítették le a filmet és minden alkalommal a mozi tele volt emberekkel és százak álltak sorba arra várva, hogy megnézhessék a filmet. Olyan hosszasan tapsoltak a film után, hogy egy kérdés merült fel bennem: ha az izraeliek ennyire érdeklődnek a mi művészetünk iránt, akkor hogyan lehetséges, hogy a kormányuk meg akar támadni minket.”

Makhmalbaf a „béke nagyköveteként” utazott Izrelbe, előmozdítani az iráni művészet megismertetését, egy olyan országban, amely korábban megelőző csapás indításával fenyegette hazáját.

Beszédében a filmrendező hangsúlyozta: „– Azért mentem oda, hogy elvigyem a béke üzenetét. Megpróbálok egységet hozni az emberek közé a művészettel. Én az egyetemes filmművészet polgára vagyok és a filmezésnek nincsenek határai és ilyen értelemben a filmem már évekkel ezelőtt eljutott Izraelbe az utazásom előtt.”

A film nagy sikere és rendező békés üzenete azonban, mit sem számít az iráni ellenzék egyik csoportjának, akik nyilvános levelükben kifejezték mély megdöbbenésüket, Makhmalbaf azon döntése iránt, hogy egy olyan országba látogat, amely „faji megkülönböztető politikát folytat”. Ezen felül az iráni filmszakmai érdekképviseleti szervezet vezetője – Javad Shamaghdari –, arra utasított az ország filmmúzeumjait, hogy „távolítsák el az rendező számára kialakított részlegeket.”

Mindezeken túllépve, a „The Gardener” hihetetlen nemzetközi sikernek örvend világszerte. Ez a nagyszerű alkotás 2012-ben megkapta a Beiruti Nemzetközi Filmfesztivál „a legjobb dokumentumfilm”-nek járó elismerését. Makhmalbaf a filmfesztiválon nyert díjat felajánlotta azoknak, akik már eddig kiálltak és küzdöttek Irán, Izrael és Palesztína közötti jövébeni, sokak által vágyott békéért.